ریتم (ضربآهنگ) در موسیقی بهمعنای ضربان یا الگوی منظم ضربهاست که آهنگ را منظم میکند. بهعبارت ساده، ریتم مانند ضربان قلب یا تیکتاک ساعت است که موسیقی را به ضربهای منظم تکرارشونده تقسیم میکند. در واقع با تکرار پیدرپی یک حرکت منظم در زمان، ریتم شکل میگیرد. این ضربهای منظم در دستههایی به نام «میزان» قرار میگیرند؛ مثلاً صدای «تیک-تاک» ساعت یک میزان دوضربی را تشکیل میدهد. بنابراین ریتم نقش ضربان قلب یک قطعه را دارد که با تعیین سرعت (تمپو) و تاکید روی ضربهای اصلی، حرکت موسیقی را شکل میدهد.
در موسیقی کلاسیک و عامه، چند الگوی ضرب بسیار رایج است. مهمترین آنها عبارتاند از:
متر دوضربی (۲/۴): در هر میزان ۲ ضرب داریم.
متر چهارضربی (۴/۴): در هر میزان ۴ ضرب (دو ضرب قوی، دو ضرب ضعیف) داریم.
متر سهضربی (۳/۴): در هر میزان ۳ ضرب (یک ضرب قوی و دو ضرب ضعیف) وجود دارد.
متر ششهشتم (۶/۸): در هر میزان ۶ ضرب (دو ضرب قوی و چهار ضرب ضعیف) قرار دارد.
انتخاب این ریتمها علاوه بر مضمون موسیقی، به تسلط گروه سرود و توانایی حس ضرب کمک میکند. معمولاً سرودهای آموزشی یا پرجنبوجوش نوجوانان از ریتمهای سادهتر (مانند ۲/۴ یا ۴/۴) استفاده میکنند تا همخوانی گروه آسان باشد.
برای سرودهای جوانان و نوجوانان که انرژی و هماهنگی جمعی اهمیت دارد، ریتمهای منظم و مشخص بهتریناند. بهعنوان مثال ۲/۴ و ۴/۴ به دلیل ضربهای واضح و دو ضرب قوی در ۴/۴، حس پایداری و شورآفرینی ایجاد میکنند. اکثر سرودهای ملی–میهنی نوجوانان ایران در این مترها ساخته میشوند، چرا که قابللمس و هماهنگ با حرکت پرسنل یا صفوف گروهاند. همچنین ۳/۴ در برخی سرودهای حماسی ملایم و ۶/۸ در سرودهای شاد سبک (مانند سرودهای معلم و مدرسه) کاربرد دارد. به مربیان توصیه میشود پیش از اجرای گروهی، ریتم را با دست زدن یا قدم زدن تمرین کنند تا همزمانی اعضا تضمین شود.
در مقابل، سرودهای مذهبی فضای معنویتری دارند و معمولاً ریتمهای متینتری مناسباند. در این سرودها تأکید بیشتر روی تاکیدهای اصلی است. برای مثال وزن ۶/۸ (با دو ضرب قوی در هر میزان) حس تدریجی و تکانآوری میدهد که مناسب حال و هوای روحانی است. همینطور وزن ۴/۴ با سرعت کندتر و تاکید قوی روی ضرب اول میتواند حالتی آرام و منظم به سرود ببخشد. در مراسم مسجد یا هیأتها اغلب از ۶/۸ یا ۴/۴ با مترو تمپو کمتر استفاده میشود تا سرود حالتی حماسی و در عین حال متمرکز داشته باشد. در هر صورت مهم است زبان و ساختار ریتم با متن شعر همخوان باشد تا نوجوانان به سادگی بتوانند ضرب را درک کرده و اجرا کنند.
در نهایت، انتخاب ریتم باید کاربردی و هماهنگ با محتوا باشد. مربیان مذهبی نوجوان میتوانند برای تثبیت ریتم از سازهای کوبهای ساده (مانند تنبک یا دف) یا دست زدن جمعی بهره ببرند تا حس ضرب در کودکان تقویت شود. رعایت این نکات موسیقایی به علاوه تکرار و تمرین مرتب، باعث میشود گروه سرود نوجوان بهخوبی ریتم را درک کرده و اجرایی هماهنگ ارائه دهد.
دیدگاهتان را بنویسید