نماهنگ «یاران حسین»، تازهترین اثر مرکز هنری رسانهای نهضت با همکاری مرکز موسیقی مأوا، با شعری از قاسم صرافان و کارگردانی اسماعیل معنوی منتشر شد. این اثر که با همخوانی گروههای سرود «رایه الزهرا»، «عاشقان ولایت» تهران، «شمیم ولایت» و «میثاق یزد» تولید شده، بر پایه ریتم و سبک عزاداری یزدی شکل گرفته و تلاش دارد مفاهیم عاشورا و مقاومت را به زبان حماسی و روزآمد به مخاطبان، بهویژه نسل نوجوان، منتقل کند.قاسم صرافان، شاعر این اثر، در گفتوگو با خبرنگار موسیقی فارس با اشاره به شکلگیری ایده سرود «یاران حسین» در روزهای ابتدایی جنگ ۱۲ روزه گفت: «اوایل جنگ ۱۲ روزه، مسوولان شهر سرود مرکز مأوا با من تماس گرفتند. ایده این کار در آستانه محرم شکل گرفت و حاصل ذهن خلاق دوستانی بود که طی سالهای اخیر، غالباً ایدههایی متناسب با فضای روز ارائه داده و ذوق و تبحر ویژهای نشان دادهاند. نقش من در این مرحله، کمک به پختهتر شدن طرح و گسترش ایده اولیه بود.»وی درباره انتخاب سبک سینهزنی یزدی توضیح داد: «اگرچه این سبک ریشه در فرهنگ عزاداری مردم یزد دارد، اما امروز در سراسر کشور جای خود را در دل مردم باز کرده و با ذوق و سلیقه طیف وسیعی از مخاطبان ارتباط برقرار کرده است.»
ظرفیت سبک یزدی برای حماسهسراییصرافان با تأکید بر قابلیتهای این شیوه نوحهخوانی گفت: «این سبک ظرفیت بیان مطالب حماسی، اجتماعی، سیاسی و حتی انتقادی را دارد. همراه با ریتم خاص سینهزنی، میتوان مفاهیم عاشورایی را با مسائل روز پیوند زد و شور و حماسهای ویژه ایجاد کرد.»او افزود: «همانطور که در یکی از اشعارم گفتهام “هرجا دوراهی است، هر آینه کربلاست / خود را ببین دوباره که آیینه کربلاست”، این سبک مثل آیینهای حقیقت و فرهنگ عاشورایی را در ابعاد اجتماعی و سیاسی بازتاب میدهد و پیوندی میان زندگی امروز و مفاهیم مقاومت و عزت حسینی برقرار میکند.»
پیام ویژه برای نوجواناناین شاعر آیینی درباره توجه ویژه به نسل نوجوان در این اثر اظهار داشت: «ضروری بود که مفاهیم عزتمندی، اقتدار، جهاد و مقاومت ـ که برگرفته از مکتب عاشوراست ـ به زبان خود نوجوانان بیان شود. مضمون “کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا” و بیت معروف خوشدل تهرانی “بزرگ فلسفه قتل شاه دین این است / که مرگ سرخ بعد از زندگی ننگین است” در ذهنم بود و حتی بخشی از سرود را تضمینگونه از این بیت اقتباس کردم.»به گفته صرافان، در بخشهایی از شعر، روایت به زبان یاران سیدالشهدا(ع) همچون حر، حبیب ابن مظاهر، قاسم بن الحسن(ع)، حضرت عباس(ع) و حضرت زینب(س) بیان شده تا مخاطب امروز با نقش خود در صحنههای معاصر، همانند اصحاب کربلا، آشنا شود.وی با بیان اینکه حفظ و استفاده از عناصر بومی در تولیدات فرهنگی وظیفه هنرمندان و مؤسسات است، گفت: «استفاده از اقتباسها و عناصر ملی و آیینی، آثار را به دل و ذهن مردم نزدیکتر و ماندگارتر میکند.»
صرافان همچنین به ایده خود برای ساخت اثری دیگر اشاره کرد: «دوست دارم کاری ساخته شود که نشان دهد ملتهای مختلف، با وجود دولتهای وابسته به لابی صهیونیستی، با مردم غزه همدرد و با ملت ایران همدل شدهاند. این اتفاق، ارج و قرب ایران و ایرانیان را در جهان بالا برد.»به گفته او، چنین پرداختی میتواند در برابر موج خودتحقیری القاشده از سوی دشمنان، حس عزتنفس و خودباوری را در نسل جوان تقویت کند.
همکاریهای پیشین با مأواصرافان در پایان درباره همکاریهایش با مرکز مأوا گفت: «کارهای متعددی با شهر سرود مأوا ساختهام. یکی از آثار مورد علاقهام نماهنگ “ما میآییم” برای قیام مردم فلسطین است که از نظر شور و حماسه، بسیار اثرگذار بود.»نماهنگ «یاران حسین» اکنون از طریق رسانههای رسمی مرکز هنری رسانهای نهضت و مرکز مأوا در دسترس علاقهمندان قرار دارد.
این نماهنگ رو میتونید از تماشاخانه سرودنگار تماشا کنید
دیدگاهتان را بنویسید